Tuesday, July 1, 2008

مازال قلبي يناديكي

اثنان صرنا في عيون البشرِ
بعد أن كنا وجهين للقمرِ
بهوانا عشنا نجوماً تتلألأ
وبه غزلنا نسائم الفجرِ
أما كنتي في يومي نحلة تلهو
آلان تعطيني شهدك المرِ؟؟
أما عشتي عمرك ببحر عينيّ
بهما تلوذين من لفحةِ الحرِ
أنسيتي الآن دفء معطفي
إذ كان يحويكي ويبوح بالسرِ
كفاكي جحوداً معذبتي كفي
فما عهدناه رداً للبرِ
كفاكي سيراً في طريق بعادِ
فالنوي بحرُ ماله َبرِ
عودي فقلبي مازال بيتك
فلتحتمي به من البردِ والمطرِ
فحنيني إليكي أباد هفواتك
وازال من عقلي سالف الذكرِ
وبشوقي إليكي رحلت أحزاني
فهل أذنتي للاحزان بالسفرِ!
أحببتك حبا كالسما رحبٌ
فهل تسمحين بالتحليق للطيرِ؟؟
هذي يدي إليكي أبسطها
فهل للمجري ستعودين بالنهرِ؟؟
سمسمة

19 comments:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

السلام عليكم أولا

تعليقي مش هيبقى على المعني

المعني واصل وواضح
فيه جمل أعجبتني جدا

كفاكي جحوداً معذبتي كفى ...فما عهدناه رداً للبر
كفاكي سيراً في طريق بعادِ ...فالنوي بحرُ ماله َبرِ
هذي يدي إليكي أبسطها...فهل للمجري ستعودين بالنهرِ

تحس كده انهم بيقولوا حاجه .. كأنهم بيصرخوا رغم هدوء كتابتك


سمسمه .. معلش استحمليني في الكلمتين اللي جايين
.. طلبت منك كثيرا القراءه في العروض ..اسلوبك وأنت على غير دراية به ينبأ بأنك ستكتبين جيدا إذا علمتيه .. وأبسط حاجه تعمليها.. وانتي بتقري مثلا لفاروق جويده .. أو نزار .. أو شوقي .. أو ابراهيم ناجي

حاولي تطلعي التفعيله اللي استخدمها في صياغته للقصيده .. ومع الكلام ده اقري عن التفعيلات والبحور .. مش عشان تكتبي على بحر .. لأ .. عشان تكتبي بوزن أيا كان شكله
عشان تركزي ابداعك وتخلى القارئ ماشي في سكة واحده ويبحر مع المعنى .. ومش كل شويه يلتفت يقول مين هناك عشان الوزن اختلف
ده مجرد رأي يا سمسمه .. وعايزك مش تزعلي مني لكن الشعر العمودي .. شعر موزون

كل الود .. تحياتي

semsema said...

وعليكم السلام أولا
أنا مقدرش أزعل لإن كلامك واصلي جدا وعارفة انك ليك حق بس المشكله في الوقت بس مش أكتر
فانا مش هلوم أو هزعل لانك فعلا زي ما قلت الشعر كلام موزون
علشان كده دي مجرد خواطر لحد ما ربنا يسهل
فبالراحة شوية علي
مرور عزيز وزيارة اعز
تحياتي مقدس الاوزان والقوافي

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

علي فكره .. مقصدتش تيوصل لك المعني اللي فهمتيه .. أنا لا ألومك .. مطلقا

الموضوع إني بس بافكرك

لكن لم أقل أن ما كتبتي ليس شعرا .. الحكايه ان الشكل العمودي للشعر العربي يتطلب وضعه في بوتقة الوزن والقافيه

حلوه ((بوتقة)) دي .. هههههههههههههههه

تحياتي ليكي يا سمسمه ومش تزعلى أنا لم أقصد أن تفهمي أن كلماتك لم تعجبني .. على العكس .. دي أعجبتني جدا خصوصا في توقيتها.. ولكن أرجوك تفهمي وجهة نظري

تحياتي لقلمك النابض

semsema said...

أنا مش زعلت ولا حاجة دكتر محمود
أنا بتكلم بجد
إحنا هنيجي ايه جنب كتاباتك يافندم
أنا بحب الشعر وعلشان بحبه نفسي ترتقي معرفتي بيه اكتر وأكتر
وكلامك ده بيشجعني بس الوقت هو اللي مش مساعد
وعزائي ان أكمل معاك الدروس الخصوصية اللي بدأناها بتاع العروض في الاجازة
يدينا ويديك طووووووووول العمر
تحياتي

أ / أحمد عبد المنعم said...

بسم الله الرحمن الرحيم
سمسمة
كلامك له طابع شعورى خاص جيل ورقيق حقيقة كأنى أقرأقصيدة للشاعر " ت س إليوت "فى ذات أفكار ومشاعر جميلة
وإن أردت نصائح بخصوص كتابة الشعر فقد أفيدك فى هذا المجال إن أردت ولكن أولا أدعوك لزيارة مدونتى "أمــــى" وهى
http://ommee.blogspot.com

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

إحنا هنيجي ايه جنب كتاباتك يافندم


انتي مصره تزعليني؟

ايه علاقة كتابتي بالموضوع ؟؟ أنا بكلمك كقاريء

عموما ... أنا منتظر اقرالك حاجه قريب وموزونه وتقيله ع الميزان كمان

لكن كونك تقولي مستنيه الأجازه والدروس بتاعتي .. تؤتؤتؤتؤ

موعدكيش مطلقا

لكن أوعدك .. نكملها في 2009 على ما أكون خلصت امتحانات

شكرا على كباية القهوه .. جت في وقتها

blue-wave said...

بجد كلمات رائعه
تحياتى

semsema said...

أحمــــد

أهلا بيك في بيتي الصغير
منور والله
وان شاء الله صديق دائم للمدونة
تحياتي

semsema said...

blue wave
دكتر عمرو فاروق
صاحب الاغاني الرقيقة
نورت التوبيك بالكومنت
ويارب دايمن منورنا
تحياتي

Dr.Mohammed Gohary said...

كلام جميل ومعاني ممتازة بس الصياغة والأوزان ظبطيها

تحياااااااااتي

ومستنيين اداع تااااااااااااني

معلش جي متأخر

بس والله الإمتحانات

دمت سالمة

semsema said...

أهلا بيك دكتر محمد
شكلي كده من كلام حضرتك ودكتر فلافيو عن تظبيط الاوزان هحول آداب قسم لغة عربية قريب
تسلم ايدك عالتعليق
وربنا معاك ومعانا في الامتحانات
تحياتي

quiet_storm said...

أنا بقى هبعد عن كلام الوزن والقافيه
مع اقتناعى بيه لانه هيرفع من مستواك كتير ياباشا

وهقول انه كلام كبير كبير كبير
ومحتاج وقفه


لا بجد توبيك جميل والله وشخصيا عجبنى اوى

ان شاء الله الجاى يبقى احلى واحلى

وبالتوفيق ديما ياحبيبى

blue-wave said...

حلو البوست وحلوة المعانى
تحياتى

semsema said...

حنوون حبيبتي
ايه النور ده
ايوه يابنتي ابعدي عن الاوزان والقوافي هيبقي كلكم علي ولا ايه
ميرسي علي رايك ياجميل
وحظ سعيد مع الباطنة
c u

semsema said...

دكتر عمرو فاروق
منور يافندم
وميرسي علي كلماتك الجميلة
تحياتي

شق القمر said...

مووووووووووووووووحة
لوح قلبى وحبيبتى
شوفى يابنتى
عاللى عملتوه معايا امبارح والرقع على ابواب البرافانات من جهاد
اقولك واقولهم
بحبكم كتيييييييييير
خااااااااااااااالص
وبجد اد ايه كنت فرحانة لما قالوا موحة جايه معانا
وكان نفسى نتفسح مع بعض
بجد حسيت انى كلمتى اننا الاربعة ايد واحدة ادامى
رغم عنادى
ورغم زهقكم منى امبارح
الا انى بحبكم جدااااااااا
وكمان انا سعيدة ان امى كانت معانا لانها بتحبكم جدااااا وانتم كمان منكسفتوش ورغم تعبها الا انها كانت سعيدة بيكم جدااا جدااا
وعلى فكرة لو انا من غيركم مكنتش هجيب كده
ولو انا من غير ما امى تيجى كنت هجيب حاجات صفرا
ههههههههههههههههههههه
طولت وخرجت بره الموضوع
بصى يابنتى
لو بالروح الشعرية اللى هى عروض وحاجات محمود دى كانت هتبقى مووور تحفة
اما بقى حس اللى كتبته فهو رااااااائع
وجميل ما تكتبيه اذا كان عن ولد
والاجمل هذا الاحساس الحنون بالحب والعودة
رغم انكى حالمة جدا اذ ترين الولد يحتمل على نفسه ويقول عودى
بحبكم جداااااااااااااااااااااا

semsema said...

ايه ده ياروني
الطقم الابيض في سيلفر عمل عمايله اهو
بس انا بئه بحبكم جدا من قبل الطقم بالعند فيكي
هههههه
لا بجد كنت مبسوطة جدا امبارح وانا معاكم وبالاكثر بطنط بجد زي السكر ودمها خفيف مووت كنت سعيده اوي وهي معانا
وكمان اني اتعرفت علي شوشو العروسة بجد بنت زي القمر ربنا يسعدها ياارب
سلامي لطنط كتييير
وهنجيبلك الطرحة ياروني غصب عنك
سلام ياحبيبي واشوفكم في الشفوي علي خييييييير
اه نسيتنيني اقولك ميرسي علي رأيك العثل في البوست وايه يعني لما الولد ييجي علي نفسه شويه ويحاول يرجع حبه ياما البنات حاولو كتييير

Little Angel said...

الله .. ما شاء الله عليكى حبيبتى .. مبدعة وحتى ان تتحدثى بمشاعر الاخر ..جميلة جدا وقمة الاحساس .. راقتنى واثرت فيا كثيرا ..تحياتى وطبعا جميل ورقيق جدا شكل المدونة طبعا زى صحبتها ..بانتظار ابداعك دوما

semsema said...

ياهلا ياهلا بدقدقة
ماما هدي الصغنونة
مرحبا بيكي حبيبتي في بيتك
نورتيني يا هدي
حاجة ساقعه قهوة شاي طلباتك أوامر
ميرسي ياجميل علي رأيك العسل اللي بيتوجه ذوقك ورقتك